Vad är en bra hemsida?

Under sommaren 2014 genomförs projekt E-navigatorn 2014. Vi analyserar och testar 99 myndigheters hemsidor och en viktig grundfråga är ”vad är egentligen en bra hemsida?”.

För mig är det egentligen ganska enkelt och det handlar inte om tycke och smak. Jag utgår från 5 värdeområden. För det första måste en bra hemsida ha dragningskraft och det börjar långt tidigare än då man kommer till sajten. Bra aktiviteter i sociala medier och en medveten strategi i sökordsvärlden. Därtill kommer första intrycket på hemsidan.

För det andra handlar det om det vi kallar konvertering och att konkret möta besökarens syften. Detta är kärnan i en bra sajt.

För det tredje tycker jag att en bra hemsida ska bjuda in till en stark relation. För att lyckas måste en sajt vara mänsklig och relevant för sin målgrupp. Ha en plan för hur en relation inleds och genomförs och gärna i kombination med andra kontaktytor som organisationen erbjuder.

Den fjärde värdeområdet är effektiva processer runt och bakom hemsidan. Erbjuds E-tjänster eller annan service förväntar sig besökaren snabb och tydlig återkoppling. Ofta är det som upplevs som enkelhet och användarupplevelse för besökaren ett kvitto på ordning och effektiva processer bakom hemsidan.

Den femte framgångsfaktorn handlar kort och gott om tillförlitlighet med områden som trygghet och riktigt bra prestanda.

Min erfarenhet är det klassiska uttrycket – ”ingen kedja är starkare än den svagaste länken”. Det betyder att trots att en hemsida ligger i topp i nästan samtliga områden så kan den snabbt sänkas av att man misslyckas inom något av dessa områden. Misslyckas du exempelvis med prestanda och dålig återkoppling vid frågeställningar från besökaren, otydliga ingångar eller snårga E-tjänster, kan det ta några få sekunder så har du tappat besökaren med ett negativt klick. Å andra sidan kan en bra sajt skapa positiva klick på några få sekunder dvs. en medborgare som slutför ett ärende, får svar på sin fråga på sajten och skapar en relation med myndigheten.

Camilla Stark

Digital Strateg
Citizen Lab

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s