Mystery Citizen analyserar de svenska partiernas hemsidor

Inför valåret 2014 har kunskaps- och analysföretaget Citizen Lab analyserat de svenska partiernas hemsidor. Resultaten visar föredömlig förmåga att attrahera besökare genom bland annat hög aktivitet i sociala medier och ett starkt första intryck. Väl på sajterna är det dock sämre ställt när det gäller att skapa ett utbyte och möta besökarnas syften, det vi inom den digitala världen brukar kalla interaktivitet och konvertering.

Vinnare för bästa helhetsupplevelse är Centerpartiet. Sämst är Sverigedemokraterna. Anledningen till att Centern har fått högst resultat är att de får höga betyg på de flesta värdeområderna. Motsatsen är Sverigedemokraterna som i princip är en klickbar broschyr.

Bästa sajt för att konvertera besökaren är Folkpartiet. De är bäst på att möta syften och gripa tag i besökaren utifrån ett målgruppstänkande som tar tag i besökaren med tydliga hjärtefrågor och ingångar, bra sök samt att det är lätt att bli medlem att ge en gåva. Sämst är Sverigedemokraterna.

Bästa förnyelsesajt är Miljöpartiet som är duktiga på att använda många kanaler, hög aktivitet i sociala medier samt knyta ihop dem på hemsidan. Även medlemsrekrytering och medlemssidor är i topp på mätningen kring förnyelse.

Läs hela analysen här

Resultat partierna tabell

Resultat partierna diagram

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s