Mystery Citizen analyserar de svenska partiernas hemsidor.

Analysen är politiskt oberoende.

Välkommen in i de digitala valstugorna. Men vad händer där inne? Inte mycket.

Inför valet 2014 har kunskaps- och analysföretaget Citizen Lab analyserat de svenska partiernas hemsidor. Resultaten visar på föredömlig förmåga att attrahera besökare genom bland annat hög aktivitet i sociala medier och ett starkt första intryck. Väl på sajterna är det dock sämre ställt när det gäller att skapa ett utbyte och möta besökarnas syften, det vi inom den digitala världen brukar kalla interaktivitet och konvertering.

Medborgarnas digitala vardag och förändrade beteende har vänt upp och ner på de flesta företags konkurrenssituation, där upplevelsen på hemsidor och e-handelssajter snabbt kan innebära nya eller förlorade kunder. Även det offentliga Sverige påverkas av denna förändringskraft, frågan är hur väl partier, myndigheter och andra organisationer möter detta och kan skaffa sig fördelar för sin utveckling och förnyelse.

Mot denna bakgrund har Citizen Lab utvecklat webbanalysen och metoden Mystery Citizen med 5 värdeområden och sammantaget 120 mätpunkter.

– Beprövade metoder kring att lyckas nå resultat på affärskritiska hemsidor och inom e-handel har omarbetats i en ny unik metod för att utveckla sajter inom det offentliga Sverige, säger Camilla Stark, Digital Strateg på Citizen Lab.

För första gången analyserar Mystery Citizen de 9 största svenska partiernas hemsidor, juli 2014.

–  Svenska partiernas hemsidor är snygga valaffischer på nätet men är bedrövliga på konvertering, d.v.s. att använda nätet för att nå resultat i form av nya väljare och medlemmar. Vägen fram är att bli bättre på interaktivitet, bjuda in till lekfulla och seriösa utbyten. De flesta partierna saknar ett målgruppstänk med tydliga ingångar och flöden som leder till en ny- eller fortsatt övertygad väljare i slutändan. Slutligen är funktioner, incitament och nytänkande kring medlemsrekrytering förvånansvärt svagt, menar Camilla Stark.

Analysen och metoden tar inte hänsyn till innehållet och det politiska budskapet utan mäter resultatförmågan på en sajt och hur man skapar värde i den digitala världen.

Citizen Lab, Stockholm 2014-07-03.

Resultat utifrån framgångsfaktorerna

Analysen Mystery Citizen utgår från 5 värdeområden för att skapa en resultat-inriktad sajt.

Screenshot 2014-07-07 15.48.57 kopia

  1. Attrahera medborgaren– För det första måste en bra hemsida ha dragningskraft och det börjar långt tidigare än då man kommer till sajten. Bra aktiviteter i sociala medier och en medveten strategi i sökordsvärlden. Därtill kommer första intrycket på hemsidan.
  2. Konvertera & möta syften – För det andra handlar det om det vi kallar konvertering och att konkret möta besökarens syften. Detta är kärnan i en bra sajt. Inom detta område mäts även bra navigation och sök samt tydliga ingångar.
  1. Relation med besökaren– För det tredje ska en bra hemsida bjuda in till en stark relation. För att lyckas måste en sajt vara mänsklig och relevant för sin målgrupp. Ha en plan för hur en relation inleds och genomförs och gärna i kombination med andra kontaktytor som organisationen erbjuder.
  1. Effektivitet, digitalisering & nytänkande– Det fjärde värdeområdet är effektiva processer runt och bakom hemsidan. Erbjuds E-tjänster eller annan interaktion förväntar sig besökaren snabb och tydlig återkoppling. Ofta är det besökaren upplever som enkelhet och en stark användarupplevelse, ett kvitto på bra ordning och effektiva processer bakom hemsidan. Inom detta område mäts även en bra multikanalupplevelse d.v.s. integrerad och konsekvent upplevelse i alla kanaler.
  1. Teknisk tillförlitlighet– Den femte framgångsfaktorn handlar kort och gott om tillförlitlighet med områden som trygghet, integritet och riktigt bra prestanda.

”Ingen kedja är starkare än den svagaste länken”. Trots att en hemsida ligger i topp i nästan samtliga områden så kan den snabbt sänkas av att man misslyckas inom något av dessa områden. Misslyckas du exempelvis med prestanda och dålig återkoppling vid frågeställningar från besökaren, otydliga ingångar eller snåriga medlemstjänster, kan det ta några få sekunder så har du tappat besökaren med ett negativt klick.

Å andra sidan kan en bra sajt på några få sekunder skapa positiva klick d.v.s. resultera i att en medborgare får svar på sin fråga, klickar sig igenom ett test eller skapar en ny relation med det aktuella partiet via sajten.

Vinnare och förlorare

Vinnare för bästa helhetsupplevelse är Centerpartiet. Sämst är Sverigedemokraterna. Anledningen till att Centern har fått högst resultat är att de får höga betyg på de flesta värdeområderna. Motsatsen är Sverigedemokraterna som i princip är en klickbar broschyr.

Bästa sajt för att konvertera besökaren är Folkpartiet. De är bäst på att möta syften och gripa tag i besökaren utifrån ett målgruppstänkande som tar tag i besökaren med tydliga hjärtefrågor och ingångar, bra sök samt att det är lätt att bli medlem att ge en gåva. Sämst är Sverigedemokraterna.

Bästa förnyelsesajt är Miljöpartiet som är duktiga på att använda många kanaler, hög aktivitet i sociala medier samt knyta ihop dem på hemsidan. Även medlemsrekrytering och medlemssidor är i topp på mätningen kring förnyelse.

Sammantaget är de flesta partierna bra på att använda sina hemsidor till att attrahera medborgaren.

Svenska partiernas hemsidor är snygga valaffischer på nätet men är bedrövliga på konvertering, d.v.s. att använda nätet för att nå resultat i form av nya väljare och medlemmar.

Vägen fram är att bli bättre på interaktivitet, bjuda in till lekfulla och seriösa utbyten, gärna olika tester. Det är troligen PR-proffsen och ”affischmakare” som format partiernas sajter vilket gör dem alltför statiska. De flesta partierna saknar ett målgruppstänk med tydliga ingångar och flöden som leder till en ny- eller fortsatt övertygad väljare i slutändan. Slutligen är funktioner, incitament och nytänkande kring medlemsrekrytering förvånansvärt svagt när det gäller konvertering.

Flertalet av partiernas hemsidor uppfyller även grundnivån men att jobba med förnyelse och ett multikanaltänk har bara börjat lite smått hos de svenska partierna. En trend bland flera partier är ”mobile first” d.v.s. att sajten är byggd först för mobila enheter och därefter anpassats för datorer. Samtliga sajter är byggda med s.k. responsive design vilket ger en bra upplevelse i telefon och dator.

7 av 9 svarar snabbt på frågor via hemsidan, medan 2 inte svarat på flera dagar.

Det finns stora möjligheter för det eller de partier som vill nå resultat och vinna såväl väljare och nya medlemmar i den digitala världen, oavsett sina budskap! Med ett starkt politiskt budskap blir självklart upplevelsen total.

Resultat partierna tabell

Resultat partierna diagram

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s